PENGARUH PEMBELAJARAN MATEMATIKA REALISTIK TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA SMAN 2 KALIANDA

Dio Renaldi, Very Hendra Saputra

Abstract


Education is one of the most important things in social life, because education is one of the people's mindsets to survive. The next generation of the nation must have education in order to compete nationally and internationally Puspaningtyas (2019). The results of the 2018 Program for International Student Assessment (PISA) study which compared the math, reading and science performance of each child in 79 countries. For the math category, Indonesia was ranked 73, for reading ability Indonesia was ranked 74, in the science performance category. , Indonesia is ranked 71st. Based on the results of the report, Indonesia's performance appears to be declining when compared to the 2015 Tohir PISA report (2019). Based on this, the decrease in lift is influenced by several factors, one of which is internal factors, one of which is the difficulty of students in understanding the material it can affect student achievement. student learning, but this can be overcome with the PMR approach model, based on the results of the study showing that PMR has an effect on learning achievement based on the results of the two-average difference test which is below or less than 0.05 which means that it can be concluded that the  Realistic Mathematics education Approach affect student achievement.

Keywords: PMR and Learning achivement


Full Text:

PDF PDF

References


Tohir, M. (2019). Hasil PISA Indonesia Tahun 2018 Turun dibandingkan Tahun 2015.

Mustamin, S.H. (2017). Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Realistik. Lentera Pendidikan, 20(2), 231-239

Wibowo, A. (2017). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik dan Saintifik terhadap Prestasi Belajar, Kemampuan Penalaran Matematis dan Minat Belajar.

Astuti, S. P. (2015). Pengaruh Kemampuan Awal Dan Minat Belajar.

Haji, S., & Abdullah, M. I. (2016). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematik Melalui Pembelajaran Matematika Realistik. Infinity Journal,

Tihuri, M. P. P., & Hartono, Y. (2018). Implementasi Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMR) Pada Materi Relasi Dan Fungsi Di Kelas VIII SMP Azharyah Palembang.

Hernawati, (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan PMR Berorientasi Pada Kemampuan Representasi Matematis

Saiful (2021) Penerapan Pendekatan Methaphorical ThinkingTerhadap Kemampuan Koneksi Dan Komunikasi Matematis Peserta Didik Kelas X Sma Muhammadiyah 2 Bandar Lampung

Putri (2021 ) Penerapan Pendekatan Methaphorical ThinkingTerhadap Kemampuan Koneksi Dan Komunikasi Matematis Peserta Didik Kelas X Sma Muhammadiyah 2 Bandar Lampung

Mawaddah, , dkk. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep MatematisSiswa Smp Dalam Pembelajaran Menggunakan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning).

Hadi, Sutarto. (2017). Pendidikan Matematika Realistik

Adrianus A. Jeheman,dkk,(2019).Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik Terhadap Konsep Pemaham Siswa

Nurdiah Noviana (2017). Analisis Kesulitan Memahami Konsep Matematis Ditinjau Dari Kemampuan Metakognisi Siswa

Ukti Lutvaidah (2015) Pengaruh Metode Dan Pendekatan Pembelajaran Terhadap Penguasaan Konsep Matematika

Marselina & Kristiantari (2019) Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Portofolio Terhadap Kompetensi Pengetahuan Matematika.

Ramlah, R., Firmansyah, D., & Zubair, H.(2015). Pengaruh Gaya Belajar dan Keaktifan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika (Survey Pada SMP Negeri di Kecamatan Klari Kabupaten Karawang).

Lestari & Yudhanegara. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika.

Rahim, U. (2010). Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Pada Pokok Bahasan Faktorisasi Suku Aljabar Melalui Pendekatan Struktural Think Pair Share

Laili, I.,& Ismail. (2016). Perancangan Pembelajaran dengan Kerangka Kerja ELPSA (Experience, Language, Pictorial, Symbol, and Application) pada Materi Prisma Kelas VIII SMP

Ria Nuryani (2019) Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Dengan Strategi Team Games Tournament (Tgt) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Bilangan Romawi Bagi Siswa Tunarungu Kelas Iv Sdlb

Juandi & Sontani (2017) Keterampilan Dan Kreativitas Mengajar Guru Sebagai Determinan Terhadap Prestasi Belajar Siswa.

Wahyuni, N., Jailani, J. (2017). Pengaruh pendekatan matematika realistik terhadap motivasi dan prestasi belajar siswa SD.

Zulyadaini. (2017). Development of Student Worksheets Based Realistic Mathematics Education (RME).

Sundari. (2021). Pengaruh Matakuliah Perencanaan Pembelajaran Terhadap Kemampuan Mahasiswa dalam Membuat RPP.




DOI: https://doi.org/10.33365/ji-mr.v2i2.1408

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JI-MR is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Mathematics Education Department, Faculty of Arts and Education.
Universitas Teknokrat Indonesia 
All rights reserved.