PENGARUH PENGGUNAAN APLIKASI YOUTUBE DAN FACEBOOK TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA

Dwi Parinata

Abstract


The purpose of this study was to determine the effect of using YouTube and Facebook applications on mathematics learning outcomes. This research uses quantitative research. The subjects of this study were students of prospective Mathematics Teachers at the Indonesian Technocrat University and UIN Raden Intan Lampung batch 2018 with 20 respondents. This research was conducted in 5 stages namely; 1) Distributing questionnaires in the form of Google Forms, 2) Assessing the results of prospective Mathematics Teacher students at the Indonesian Technocrat University and UIN Raden Intan Lampung batch 2018, 3) Testing the validity and reliability of the instrument, 4) interpreting the results of the questionnaire calculations, 5) looking for the relationship between The Effect of Using YouTube and Facebook Applications on Mathematics Learning Outcomes. The Questionnaire of the Effect of Using YouTube and Facebook Applications on Mathematics Learning Outcomes obtained a High qualification with the results of reliability calculations using Cronbach Alpha of 0.838. And from the results of the calculations in table 5, the correlation value is -0.074, it can be said that based on the guidelines for the degree of relationship calculation, the correlation between two variables is declared "no correlation". In conclusion, there is no significant relationship between the effect of using YouTube and Facebook applications on mathematics learning outcomes for prospective mathematics teachers at the Indonesian Technocrat University and UIN Raden Intan Lampung batch 2018.

 Keywords: Learning Mathematics, Facebook, Mathematics, Application Use, YouTube.


Full Text:

PDF

References


Azka, R. (2019). Media Sosial dan Pembelajaran Matematika. Prosiding Sendika, 5(1).

Dewi, P. S., dan Septa, H. W. (2019). "Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematis Siswa dengan Pembelajaran Berbasis Masalah". Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 31-39.

Halim, M. B., & Yusuf, A. Z. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS JEJARING SOSIAL. Jurnal Media Elektrik, 18(1), 14-19.

Hidayatullah, A. (2018). Pembelajaran Matematika Pada Era Media Sosial dan Budaya POP. Jurnal pendidikan matematika, 1(1).

Indahwati, R., & Basri, H. (2017). Pengaruh Penggunaan Facebook sebagai Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. JURNAL SILOGISME: Kajian Ilmu Matematika dan Pembelajarannya, 2(2), 74-83.

Lestari, I. (2015). Pengaruh waktu belajar dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Formatif: jurnal ilmiah pendidikan MIPA, 3(2).

Maskar, S, dkk. (2020). Online Learning & Blended Learning: Perbandingan Hasil Belajar Metode Daring Penuh dan Terpadu. Prisma: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 154-166.

Maskar, S. & Dewi, P.S. (2020). Praktikalitas dan Efektifitas Bahan Ajar Kalkulus Berbasis Daring Berbantuan Geogebra. Jurnal Cendekia (Jurnal Pendidikan Matematika). 4(2), 888-899

Maskar, S. (2018). Alternatif Penyusunan Materi Ekspresi Aljabar untuk Siswa SMP/MTs dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik. Prisma: Jurnal Pendidikan Matematika. 7(1), 53-69

Maskar, S. dan Anderha, R. R. 2019. ”Pembelajaran Transformasi Geometri dengan Pendekatan Motif Kain Tapis Lampung”. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 40-47.

Nugraha, S. A., Sudiatmi, T., & Suswandari, M. (2020). Studi pengaruh daring learning terhadap hasil belajar matematika kelas iv. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3), 265-276.

Pambudi, R., Afghohani, A., & Farahsanti, I. (2019). Pengaruh Media Video YouTube Terhadap Prestasi Belajar Matematika Pada Siswa Kelas X SMK Negeri 2 Sukoharjo Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan, 28(2), 175-182.

Parinata, D., & Puspaningtyas, N. D. (2021). Optimalisasi Penggunaan Google Form terhadap Pembelajaran Matematika. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 56-65.

Puspaningtyas, N.D. (2019). Berpikir Lateral Siswa SD dalam Pembelajaran Matematika. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika.1(1), 24-30

Putri, L. A., Dewi, P. S. (2020). Media Pembelajaran Menggunakan Video Atraktif pada Materi Garis Singgung Lingkaran. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 32-39. https://doi.org/10.33365/jm.v2i1.568

Rustiyarso, R., & Salim, I. Pengaruh Penggunaan Media Sosial Internet Facebook Terhadap Interaksi Sosial Mahasiswa Prodi Pendidikan Sosiologi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 10(1). Vol 10, No 1 (2021)

Saputra, V.H.., Febriyanto, E. (2019). Media Pembelajaran Berbasis Multimedia untuk Anak Tuna Grahita. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika.1(1), 15-23

Sirait, E. D. (2016). Pengaruh minat belajar terhadap prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1).

Sutarti, T., & Astuti, W. (2021). Dampak Media Youtube Dalam Proses Pembelajaran Dan Pengembangan Kreatifitas Bagi Kaum Milenial. Widya Aksara, 26(1), 89-101.

Ulfa, M. (2019). Strategi Preview, Question, Read, Reflect, Recite, Review (PQ4R) Pada Pemahaman Konsep Matematika. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 48 – 55.




DOI: https://doi.org/10.33365/ji-mr.v2i1.1061

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JI-MR is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Mathematics Education Department, Faculty of Arts and Education.
Universitas Teknokrat Indonesia 
All rights reserved.